JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
64301007.pdf1.36 MB
titleスーパープレッシャー気球搭載用燃料電池の実証フライト
Other TitleDemonstration flight of a fuel cell system for super-pressure balloons
Author(jpn)鵜野, 将年; 嶋田, 貴信; 小川, 啓太; 野口, 大輔; 有山, 裕介; 福澤, 直也; 内藤, 均; 曽根, 理嗣; 齋藤, 芳隆
Author(eng)Uno, Masatoshi; Shimada, Takanobu; Ogawa, Keita; Noguchi, Daisuke; Ariyama, Yusuke; Fukuzawa, Naoya; Naito, Hitoshi; Sone, Yoshitsugu; Saito, Yoshitaka
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部; エイ・イー・エス; 法政大学; 法政大学; 法政大学; 宇宙航空研究開発機構総合技術研究本部; 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部
Author Affiliation(eng)The Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (ISAS)(JAXA); The Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (ISAS)(JAXA); Advanced Engineering Services; Hosei University; Hosei University; Hosei University; Institute of Space Technology and Aeronautics, Japan Aerospace Exploration Agency (ISTA)(JAXA); The Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (ISAS)(JAXA); The Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (ISAS)(JAXA)
Issue Date2009-02-27
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication titleJAXA research and development report: Research reports on high altitude balloons
宇宙航空研究開発機構研究開発報告: 大気球研究報告
VolumeJAXA-RR-08-001
Publication date2009-02-27
Languagejpn
eng
AbstractProton exchange membrane fuel cells (PEMFCs), which generate electrical energy as long as they are supplied with fuels and oxidants, have been receiving significant attentions so that they offer higher specific energy densities than existing battery technologies in high-energy applications. We had been developing a 100 W-class fuel cell system that keeps electrolyte membrane well-hydrated without external humidification and can operate stably even under low pressure condition. The system aiming for super-pressure balloons had been tested emulating stratospheric conditions. Based on the previous works, the demonstration flight using the large balloon equipping the fuel cell system was launched to verify its performance in a practical high-altitude environment.
水素と酸素の電気化学反応を利用したエネルギー変換デバイスである固体高分子形燃料電池は大電力量を必要とするミッションにおいて従来の二次電池よりも小型軽量化が図れる電源システムであるため,多方面において注目を集めている。著者らはこれまでに外部からの加湿を行うことなく電解質膜を適切な湿潤状態に維持することが可能であり,且つ低圧環境下においても安定して動作できる100W級の燃料電池システムを開発し,スーパープレッシャー気球搭載を目指して成層圏環境を模擬した動作試験を行ってきた。これらの成果を踏まえ,本燃料電池システムを大気球に搭載し,実証フライトを実施することにより実環境下における特性評価を行ったので報告する。
Description形態: カラー図版あり
KeywordsFuel Cell, Demonstration Flight, High Altitude, Super-Pressure Balloon
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
NCIDAA1192675X
SHI-NOAA0064301007
Report NoJAXA-RR-08-001
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/14054


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