JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
64372000.pdf11.64 MB
title風計測ライダのヘリコプタ搭載評価試験
Other TitleFlight test evaluation of a helicopter airborne lidar
Author(jpn)又吉, 直樹; 浅香, 公雄; 奥野, 善則; 松田, 知也; 古田, 匡; 安藤, 俊行; 亀山, 俊平
Author(eng)Matayoshi, Naoki; Asaka, Kimio; Okuno, Yoshinori; Matsuda, Tomoya; Furuta, Masashi; Ando, Toshiyuki; Kameyama, Shumpei
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構総合技術研究本部航空安全技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構総合技術研究本部航空安全技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構総合技術研究本部航空安全技術開発センター; 三菱電機; 三菱電機; 三菱電機; 三菱電機
Author Affiliation(eng)Air Safety Technology Center, Institute of Space Technology and Aeronautics, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Air Safety Technology Center, Institute of Space Technology and Aeronautics, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Air Safety Technology Center, Institute of Space Technology and Aeronautics, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Mitsubishi Electric; Mitsubishi Electric; Mitsubishi Electric; Mitsubishi Electric
Issue Date2005-03-31
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication titleJAXA research and development report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
VolumeJAXA-RR-04-031
Publication date2005-03-31
Languagejpn
eng
AbstractJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA) and Mitsubishi Electric Corporation (MELCO) have conducted the flight test evaluation of a prototype helicopter airborne lidar (light detection and ranging) sensor which aims to measure three-axis components of airspeed and detect atmospheric turbulence ahead of a helicopter. The prototype 1.5 micro m all-fiber pulsed coherent Doppler lidar produced by MELCO was installed in JAXA's MuPAL- epsilon research helicopter and several flights were carried out to evaluate the accuracy of real-time airspeed calculation using lidar outputs and the format of a real-time pilot display. The lidar successfully measured three-axis airspeed components accurately even in low-airspeed flight regimes including hovering, backwards and sideways flight, and its capability as a helicopter airspeed sensor was proven. A number of technical challenges such as extension of detection range were found for atmospheric turbulence detection. These results will be utilized to establish the specifications of next-generation practical airborne lidars.
宇宙航空研究開発機構(JAXA)では,従来のセンサでは不可能な低速域での対気速度の計測や機体前方の乱気流の検知を行うためのヘリコプタ搭載型ライダ(レーザレーダ)の研究開発計画の検討を進めている.今回,このようなライダの有用性を実証するとともに,ヘリコプタでの利用に適したライダの仕様を策定するための基礎データの収集を目的として,三菱電機(株)との共同により,同社が保有する地上設置型風計測ライダをJAXA の実験用ヘリコプタMuPAL-εに搭載して評価を行った.飛行試験の結果,同ライダはヘリコプタの対気速度計測に十分な能力を有していることが実証され,ライダの有用性が確認された.一方,乱気流検知に関しては,検知距離の向上などの技術課題が明らかとなり,また計測データを分かりやすくパイロットに表示するために飛行への影響度を判定するアルゴリズムの開発の必要性等が指摘された.今後は,今回の試験で得られた結果を反映してヘリコプタへの搭載に適したライダの仕様の検討を行い,実用化に向けた研究を進める予定である.
Description形態: カラー図版あり
KeywordsLidar, Atmospheric Turbulence, Helicopter, Flight Testing, Laser
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
NCIDAA1192675X
SHI-NOAA0064372000
Report NoJAXA-RR-04-031
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/19793


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