JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
64961000.pdf1.32 MB
title高信頼性回転駆動機構開発のためのグリース潤滑剤アウトガス評価
Other TitleContamination Evaluation of High Duty Cycle, Space-Qualified Wheel Mechanisms for Onboard Telescopes
Author(jpn)今田, 晋亮; 清水, 敏文; 渡邉, 恭子; 坂東, 貴政; 常田, 佐久; 原, 弘久
Author(eng)Imada, Shinsuke; Shimizu, Toshifumi; Watanabe, Kyoko; Bando, Takamasa; Tsuneta, Saku; Hara, Hirohisa
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所; 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所; 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所; 国立天文台; 国立天文台; 国立天文台
Author Affiliation(eng)Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS); Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS); Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS); National Astronomical Observatory of Japan; National Astronomical Observatory of Japan; National Astronomical Observatory
Issue Date2011-03-31
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication titleJAXA reseach and development report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
VolumeJAXA-RR-10-012
Publication date2011-03-31
Languagejpn
eng
AbstractDeveloping a new high duty cycle, space-qualified wheel mechanism is essential for next generation space solar telescope, because we need various types of high duty cycle, high reliable wheel mechanisms installed in the optical path of the telescopes, including mechanical shutter for controlling exposure time, filter wheel for switching wavelength band, and continuously rotating waveplate for measuring polarization. There are three key elements which should be conquered: 1) reliability for more than 10 million rotating action, 2) low molecular contamination, 3) reduction of disturbance from rotating action. In this paper we evaluate molecular contamination from high duty cycle, flight wheel mechanisms.
次期太陽観測衛星計画(SOLAR-C)用観測望遠鏡への搭載を目指して,国内開発中の高頻度回転駆動機構の要素検討を行っている.これまでミッションライフを通じて数100 万-1000 万回以上動作させ得る可動機構は,日本国内で開発されておらず,「ひので」や「ようこう」では海外機器の一部として導入して実現させてきた.コンタミネーション管理レベルの厳しい望遠鏡内部で使用される長寿命(数100万-1000万回以上)かつ低アウトガスの回転機構を実現する上で,軸受部潤滑剤の選定は重要な評価項目の一つである.本論文では,グリース潤滑方式軸受で使用されるグリース(MAC 系グリース:近年新しく開発された低蒸気圧のシンクロペンタン油に増ちょう剤を加えた真空潤滑用グリース)のアウトガス特性を把握する試験を行い,グリース潤滑剤を用いた場合に予測されるコンタミネーションレベルについて考察を行った.
DescriptionOriginal contains color illustrations
形態: カラー図版あり
KeywordsSpace-borne Telescopes; Wheel Mechanisms; Frequent Operations; Low Out-gassing Lubricant
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
NCIDAA1192675X
SHI-NOAA0064961000
Report NoJAXA-RR-10-012
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/20409


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