JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
65031000.pdf642.34 kB
titleフライト・シミュレータにおけるモーション・キューの客観的評価手法についての研究: その2
Other TitleObjective evaluation method for motion cueing fidelity: Part 2
Author(jpn)萩原, 敏正; 舩引, 浩平; 若色, 薫
Author(eng)Hagiwara, Toshimasa; Funabiki, Kohei; Wakairo, Kaoru
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構研究開発本部飛行技術研究センター飛行シミュレーションセクション; 宇宙航空研究開発機構研究開発本部飛行技術研究センター飛行シミュレーションセクション; 宇宙航空研究開発機構研究開発本部飛行技術研究センター飛行シミュレーションセクション
Author Affiliation(eng)Flight Simulation Section, Flight Research Center, Aerospace Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Flight Simulation Section, Flight Research Center, Aerospace Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Flight Simulation Section, Flight Research Center, Aerospace Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
Issue Date2011-06-30
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication titleJAXA reseach and development report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
VolumeJAXA-RR-11-001
Publication date2011-06-30
Languagejpn
eng
AbstractThe relationship between motion system setup improvement and the phase margin fluctuation was confirmed through the previous study. The phase margin of the flight simulator during a high gain tracking task was measured while varying the gain and filtering parameters of the motion cueing algorithm. In addition, pilot comment at the same motion system setup as the phase margin measurement was verified with the tendency of the phase margin fluctuation. As a result, it supported the adequacy of the method to use the phase margin for evaluating motion cueing fidelity objectively.In this study, the phase margin of actual aircraft was measured at the same task with the flight simulator, and finally it was compared with the phase margin of the flight simulator. Through a series of these investigations, the handling quality of JAXA flight simulator was evaluated objectively, and adequate motion system setup was revealed.
本研究では,実機とシミュレータで同じ操縦タスクを行うことにより,実機とシミュレータでのモーション・キューの影響を比較した.その前段階として,Pilot-in-the-loopにおける位相余有に着目し,モーション・システムの設定の向上がパイロット・モデルの位相進みなどの予測要素に影響し,閉ループの位相余有を増加させることを検証した.モーション・システムの設定を変更しつつ位相余有を測定し,また,同様の設定において離着陸タスクを実施してパイロット・コメントを収集した結果,位相余有の増減とパイロット・コメントの良否がほぼ一致する傾向が確認された.このことより,位相余有がモーション・システムの可否を反映する客観的な指標となるという仮定の裏付けを得た.次いで実験用航空機を使用してシミュレータの位相余有測定と同様のタスクを実施して実機の位相余有を測定し,シミュレータがどの程度実機に近い操縦性を有しているかを確認し,また,モーション・システムの設定の最適値を求めた.
DescriptionOriginal contains color illustrations
形態: カラー図版あり
KeywordsFlight Simulator; Motion System; Setup; Evaluation; Handling Quality; Phase Margin
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
NCIDAA1192675X
SHI-NOAA0065031000
Report NoJAXA-RR-11-001
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/21109


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