JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
63217000.pdf5.02 MB
title超音速風洞における起動/停止荷重に及ぼす影響パラメータの検討
Other TitleEffect of several parameters on starting/stopping loads in a supersonic wind tunnel
Author(jpn)飯島 秀俊; 渡辺 光則; 神田 宏; 佐藤 衛; 永井 伸治; 鈴木 教雄
Author(eng)Iijima, Hidetoshi; Watanabe, Mitsunori; Kanda, Hiroshi; Sato, Mamoru; Nagai, Shinji; Suzuki, Norio
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Aerospace Technology
Issue Date2006-03-31
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication date2006-03-31
Languagejpn
AbstractStarting/stopping loads have occasionally caused problems in blow down supersonic wind tunnels. In this study these loads were investigated quantitatively in the JAXA 1 m x 1 m supersonic wind tunnel by varying the parameters of total pressure, roll angle, and the model wing size. To comprehend flow fields around the models in the tunnel, high speed schlieren images were obtained from wind tunnel startup, and surface pressure histories of the models were recorded. It was confirmed that the normal force of starting/stopping loads was reduced more than 30 percent at Mach 3.0 and higher if the model wing plane was set at 90 degrees to the nozzle plane of symmetry. As the Mach number increased, asymmetric oblique starting shock waves caused larger pressure differences between upper and lower surfaces of the models.
吹出式超音速風洞で問題となる起動/停止荷重の低減を図るために、JAXA1m×1m超音速風洞において集合胴総圧、模型ロール角、翼面積をパラメータとして起動/停止荷重を定量的に調べた。また、模型周りの流れの様子を把握するために、高速度ビデオカメラを用いて風洞起動時のシュリーレン画像を取得すると共に、その時の模型表面の圧力変化を測定した。その結果、模型に加わる垂直力については、模型翼面を2次元ノズル対称面に対して90度にとると、マッハ数3.0以上では30%以上の起動/停止荷重が低減されることを確認した。また、マッハ数を増加させると上下非対称の斜め始動衝撃波を生じ、模型の上下方向に大きな圧力差および荷重を引き起こすことがわかった。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordssupersonic wind tunnel; Schlieren photography; flow visualization; pressure measurement; starting/stopping load; total pressure; wing size; SWT1; roll angle; load; shock wave; wind tunnel test; 超音速風洞; シュリーレン写真法; 流れの可視化; 圧力測定; 起動/停止荷重; 総圧; 翼の大きさ; SWT1; ロール角; 荷重; 衝撃波; 風洞試験
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0063217000
Report NoJAXA-RR-05-048
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/29844


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.