JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
49046002.pdf5.68 MB
title大気球を利用した柔構造機体の飛翔性能試験
Other Title2nd flight experiment of the capsule with the membrane aeroshell using a large scientific balloon
Author(jpn)山田 和彦; 秋田 大輔; 佐藤 英司; 鈴木 宏二郎; 堤 裕樹; 若月 一彦; 桜井 晃; 鳴海 智博; 安部 隆士; 松坂 幸彦
Author(eng)Yamada, Kazuhiko; Akita, Daisuke; Sato, Eiji; Suzuki, Kojiro; Tsutsumi, Yuki; Wakatsuki, Kazuhiko; Sakurai, Akira; Narumi, Tomohiro; Abe, Takashi; Matsuzaka, Yukihiko
Author Affiliation(jpn)東京大学; 東京大学; 東京大学; 東京大学; 東海大学; 東海大学; 九州大学; 九州大学; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部
Author Affiliation(eng)University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; Tokai University; Tokai University; Kyushu University; Kyushu University; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science
Issue Date2006-01-31
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication title大気球研究報告
Research Reports on High Altitude Balloons
Start page15
End page30
Publication date2006-01-31
Languagejpn
AbstractThe flexible aeroshell have been proposed as one of the new concept of the atmospheric-entry system. The vehicle with flexible aeroshell can reduce the aerodynamic heating due to the low-mass and large area because it can decelerate at a high attitude where the atmospheric density is very low. It leads to improve the relativity and safety of atmospheric-entry systems. As a first step for a practical use of this concept, the drop flight of the capsule with the membrane flexible aeroshell was planned and conducted using a large scientific balloon by the collaboration team of University of Tokyo, Kyushu University and ISAS/JAXA at 28th August in 2004. In this flight test, the flight model was separated at an altitude of 39 km and conducted a free flight. The flight data show that the flight model was stable in both transonic and subsonic flow regimes and its flight path and aerodynamic characteristics were good agreement with the results of the trajectory analysis and the wind tunnel tests. This fact indicates that the flare-type flexible aeroshell has good deceleration performance.
新しい大気突入システムとして、柔構造エアロシェルを利用した方法が提案されている。これは、軽量大面積のエアロシェルを大気突入体にとりつけることにより、空力加熱を大幅にさげ、システムの安全性、信頼性を改善しようというものである。その実用化にむけて、東京大学、九州大学、JAXAの共同チームが中心となって、実スケールの機体による飛行試験を計画した。そして2004年8月28日に大気球を利用して第2次柔構造体飛翔性能試験を行い、高度39kmからのフレア型柔構造エアロシェルの自由飛行に成功した。本フライト試験において、柔構造エアロシェルを有する機体は遷音速から低速領域において常に安定に飛行し、フライト軌道や空力特性は事前に行った軌道予測や風洞試験結果とよく一致していることが確認された。このことから、フレア型の柔構造エアロシェルは実飛行環境下において、予測どおりの減速性能を発揮することが実証された。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordsballoon; flight trajectory; flexible structure; flare-type; aerodynamic characteristic; CCD camera; flight test; drop flight; aeroshell; aerodynamic heating; thermal vacuum test; 気球; 飛翔航跡; 柔構造; フレア型; 空力特性; CCDカメラ; 飛行試験; 落下飛行; エアロシェル; 空力加熱; 熱真空試験
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0049046002
Report NoJAXA-RR-05-012
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/35810


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