JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
63734000.pdf1.25 MB
title2次燃料噴射による燃焼制御の数値解析
Other TitleNumerical simulation of combustion control by secondary fuel injection
Author(jpn)新城 淳史; 松山 新吾; 溝渕 泰寛; 小川 哲
Author(eng)Shinjo, Junji; Matsuyama, Shingo; Mizobuchi, Yasuhiro; Ogawa, Satoru
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 計算科学研究グループ; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 計算科学研究グループ; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 計算科学研究グループ; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 計算科学研究グループ
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency Computational Science Research Group, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Computational Science Research Group, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Computational Science Research Group, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Computational Science Research Group, Institute of Aerospace Technology
Issue Date2008-02-29
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication date2008-02-29
Languagejpn
AbstractIn this study, flame dynamics of secondary fuel injection control is investigated by Large Eddy Simulation (LES) in a lean premixed combustor to elucidate the oscillation suppression phenomenon observed in the previous experiment. Without secondary fuel injection, large amplitude longitudinal oscillations were observed. With constant injection of secondary fuel, the oscillation amplitude reduced and with harmonic feedback injection, it further reduced. In this process, the flame shape and the flame behavior were changed. To understand the flame dynamics, large eddy simulations are carried out. The LES results show that the oscillation reduction is attributed to the roles of both main flame and secondary flame. The interaction of the main flame and vortices is reduced when the injection is on, thus heat fluctuation is reduced. The secondary flame helps the flame base stabilization and directly modulates the heat release in the case of feedback injection. The phase relations between the pressure, secondary heat release and injection velocity are also shown here. With these effects combined, the oscillations are suppressed. The present study indicates that the LES can be a tool to understand flame dynamics with control.
本研究は、宇宙航空研究開発機構総合技術研究本部にて行われた希薄予混合燃焼器の2次燃料噴射による燃焼制御実験の制御機構の解明を目的に行ったLarge Eddy Simulation(LES)結果についての報告である。実験では、2次燃料噴射を施さない場合、燃焼器内には縦方向の強い圧力振動が観察された。2次燃料を一定量で噴射した場合には振動が抑制され、さらに振動と同じ周波数でのフィードバック噴射を施した場合はさらなる低減効果が見られた。この過程で、火炎形状と火炎挙動に変化が見られ、これを数値計算で解析した。その結果、振動の抑制効果は、主火炎と2次火炎の両方の働きによるものであることが分かった。主火炎と渦の干渉は2次燃料噴射時には減少し発熱の変動も減少した。2次火炎は火炎基部の安定に寄与し、フィードバック制御のときには発熱量を直接的に制御している。圧力、発熱、噴射速度の位相関係もここで示され、これらの効果が重なって振動が抑制されていた。本解析のように数値計算が火炎挙動の理解の一助になることが示された。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordsfuel combustion; fuel injection; computerized simulation; large eddy simulation; combustion chamber; combustion control; combustion vibration; flame propagation; gas turbine; premixed flame; injection velocity; vibration damping; 燃料燃焼; 燃料噴射; 計算機シミュレーション; ラージエディシミュレーション; 燃焼室; 燃焼制御; 燃焼振動; 火炎伝播; ガスタービン; 与混合炎; 噴射速度; 振動減衰
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0063734000
Report NoJAXA-RR-07-022
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/36603


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