JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
63991000.pdf24.36 MB
title小型超音速実験機(ロケット実験機; NEXST-1)第2回飛行実験
Other TitleThe second flight experiment of the supersonic experimental airplane (NEXST-1)
Author(jpn)大貫 武; 町田 茂; 吉田 憲司; 岡 範全; Kwak, Dong-Youn; 高戸谷 健; 多田 章; 本田 雅久; 水野 拓哉; 川村 恭明
Author(eng)Onuki, Takeshi; Machida, Shigeru; Yoshida, Kenji; Oka, Noriaki; Kwak, Dong-Youn; Takatoya, Takeshi; Tada, Akira; Honda, Masahisa; Mizuno, Takuya; Kawamura, Yasuaki
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構; 宇宙航空研究開発機構
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency; Japan Aerospace Exploration Agency
Issue Date2007-03-30
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication date2007-03-30
Languagejpn
AbstractThe flight trial of the unmanned experimental airplane was conducted by Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) in order to substantiate supersonic drag reduction technology with a CFD (Computational Fluid Dynamics)-based optimum aerodynamic design procedure and to establish the experimental system with the non-powered and unmanned supersonic experimental airplane (NEXST-1: National EXperimental Supersonic Transport-1). The airplane configuration was designed using the inverse method giving the preferable pressure distribution to minimize the aerodynamic drag force at Mach Number two. On October 10, 2005, the second trial of the NEXST-1 was conducted in Woomera test range of South Australia. Every system had accomplished each work successfully and the NEXST-1 including a data recorder was recovered safely. This report shows the modification of the experimental airplane system after the first trial and the results of the second trial.
宇宙航空研究開発機構・航空プログラムグループが研究を進めている超音速機技術の飛行実証として、2005年10月に南オーストラリア州ウーメラ実験場において小型超音速実験機(NEXST-1: National EXperimental Supersonic Transport-1)の第2回飛行実験を実施した。小型超音速実験機プロジェクトの主要な目的は、次世代SST(SuperSonic Transport)開発を睨んだ最適空力設計技術の開発とその飛行実験による実証である。2002年7月に実施した第1回飛行実験の失敗を受け、改修設計・製造および各種地上試験を行った上、第2回飛行実験に臨んだ。本報告書では、第1回飛行実験以降の小型超音速実験機システムの改修設計・開発および改修設計の妥当性検証内容を概説すると共に、第2回飛行実験の結果について飛行実証項目を中心に報告する。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordsresearch aircraft; pilotless aircraft; flight test; NEXST-1; supersonic aircraft; aircraft design; computational fluid dynamics; validation; reverse engineering; laminar flow airfoil; friction drag; 実験機; 無人飛行機; 飛行試験; NEXST-1; 超音速機; 航空機設計; 計算流体力学; 実証; リバースエンジニアリング; 層流翼型; 摩擦抗力
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0063991000
Report NoJAXA-RR-06-049
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/39552


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