JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
63877000.pdf3.12 MB
title超音速風洞におけるAGARD-B標準模型3分力試験
Other TitleForce measurement tests of AGARD Calibration Model-B of supersonic wind tunnel
Author(jpn)飯島 秀俊; 渡辺 光則; 神田 宏; 佐藤 衛; 永井 伸治; 鈴木 教雄
Author(eng)Iijima, Hidetoshi; Watanabe, Mitsunori; Kanda, Hiroshi; Sato, Mamoru; Nagai, Shinji; Suzuki, Norio
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 風洞技術開発センター; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 飛行システム技術開発センター
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology; Japan Aerospace Exploration Agency Flight Systems Technology Center, Institute of Aerospace Technology
Issue Date2007-03-30
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication date2007-03-30
Languagejpn
AbstractA series of wind tunnel tests had been conducted on AGARD (Advisory Group for Aerospace Research and Development) Calibration Model-B models in the JAXA 1 m x 1 m supersonic wind tunnel as part of the two and a half years campaign for wind tunnel performance verification since the modification of the upstream section of the tunnel in 1999. Three-component forces were measured using two models, one small and the other large, and the data were compared with the estimated uncertainties as well as those of other wind tunnels. The repeatability of forebody lift coefficient (C(sub LF)) and pitching moment coefficient (C(sub m)) between the tests were good while repeatability of forebody drag (C(sub DF)) without roughness was poor because of the reduced turbulence level of the wind tunnel flow leading to the laminarization on the model surface. With low drag roughness applied, the repeatability was improved. C(sub LF) and C(sub m) agreed well with those of other wind tunnels while C(sub DF) was lower due to the larger laminar region on the model surface. In conclusion, the performance of the wind tunnel was verified with standard data established.
JAXA1m×1m超音速風洞において、風洞の総合的性能確認の一環として、AGARD-B(Advisory Group for Aerospace Research and Development-B)標準模型による一連の風洞試験を1999年の風洞上流部改修以降、約2年半にわたって実施した。大小2つの模型を用い、3分力を計測し、得られたデータを推定した不確かさや他風洞の結果と比較した。前面揚力係数(C(sub LF))、ピッチングモーメント係数(C(sub m))については、一連の風洞試験間の再現性は良好であった。ラフネス無しの前面抗力係数(C(sub DF))については、風洞気流の乱れ低減による模型表面の層流化のため、再現性が悪化したが、付加抵抗の小さいラフネスを貼付することにより、再現性が確保された。また、C(sub LF)、C(sub m)は他風洞の結果と良く一致したが、C(sub DF)は模型上の層流領域が大きいため、他風洞の結果と比べ小さい値を示した。以上、今後の風洞の基準となるデータが得られ、風洞の総合的性能が確認された。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordswind tunnel test; wind tunnel model; supersonic wind tunnel; performance test; aerodynamic coefficient; aerodynamic characteristic; aerodynamic force; aerodynamic drag; pitching moment; calibration; AGARD-B; 風洞試験; 風洞模型; 超音速風洞; 性能試験; 空力係数; 空力特性; 流体力; 空力抵抗; ピッチングモーメント; 校正; AGARD-B
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0063877000
Report NoJAXA-RR-06-046
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/46867


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