JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
48133004.pdf2.96 MB
title大気球を利用した柔構造機体の飛翔性能試験
Other TitleFlight experiment of capsule-type vehicle with membrane aeroshell using large scientific balloon
Author(jpn)鈴木 宏二郎; 山田 和彦; 秋田 大輔; 中澤 英子; 木内 真史; 佐藤 英司; 堤 裕樹; 若月 一彦; 桜井 晃; 鳴海 智博
Author(eng)Suzuki, Kojiro; Yamada, Kazuhiko; Akita, Daisuke; Nakazawa, Eiko; Kiuchi, Masafumi; Sato, Eiji; Tsutsumi, Yuki; Wakatsuki, Kazuhiko; Sakurai, Akira; Narumi, Tomohiro
Author Affiliation(jpn)東京大学; 東京大学; 東京大学; 東京大学; 東京大学; 東京大学; 東海大学; 東海大学; 九州大学; 九州大学
Author Affiliation(eng)University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; University of Tokyo; Tokai University; Tokai University; Kyushu University; Kyushu University
Issue Date2005-02-28
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication title大気球研究報告
Research Reports on High Altitude Balloons
Start page55
End page68
Publication date2005-02-28
Languagejpn
AbstractMembrane aeroshell has a potential for application to re-entry capsules and planetary-entry probes in the future due to its low mass and low storage volume. Its characteristics, however, is not well understood particularly in high speed flow regions. The flight test using the scientific balloon is conducted to demonstrate its high speed flight capability on September 1st, 2003. This paper describes the outline of this project, the development report of the flight model with the flare-type membrane aeroshell, and the results of the flight tests. Despite the flight model dropped with a gondola because of the trouble in the separation device, there are a lot of accomplishments in this project; 1) to obtain the knowledge about the deformation, stability, and aerodynamic characteristics of the flare-type membrane aeroshell by pre-flight wind tunnel test, 2) to demonstrate that 1.35 meter diameter membrane aeroshell can be stowed in a backside of the 0.5 meter capsule and deployed automatically in the ground test, and 3) to verify that the almost all of the sensors installed in the capsule worked normally at the high altitude and the deployed membrane aeroshell can withstand the actual flight environment.
柔構造エアロシェルは再突入体や惑星突入する衛星への応用が提案されているが、柔構造体の高速気流中での空力特性に関しては、完全に理解されているとは言えない。そこで、その高速飛行性能を実証するためにJAXAの大気球を用いた柔構造機体の飛行試験が計画され、その第1回目の試験が2003年9月に行われた。本論文は、カプセル形状の本体にフレア型の柔構造エアロシェルを取り付けた機体のフライト試験の概要、機体開発、および、実験結果についての報告を行う。フライト試験では、気球のゴンドラとフライト機体の切り離し機構の不具合によって機体単体での飛行は実現しなかったが、1)風洞実験などの事前試験によって、フレア型の柔構造エアロシェルに関して、その変形形状や空力特性などについて知見を得た、2)直径1.35mサイズの柔構造エアロシェルの収納展開を地上試験で実証した、3)膜展開構造を含むフライト機体とカプセル内部に搭載された機器は飛行中健全に機能していたことが確認された、などの今後の開発につながる様々な成果が得られた。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordslarge scientific balloon; flight test; membrane structure; aeroshell; reentry capsule; gondola; aerodynamic characteristic; stability; 大型科学気球; 飛行試験; 膜構造; エアロシェル; 再突入カプセル; ゴンドラ; 空力特性; 安定性
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0048133004
Report NoJAXA-RR-04-015
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/49173


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