JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
49046001.pdf4.24 MB
title多層膜構造気球の設計と試験
Other TitleDesign and test for scientific balloons of multi-layer-structure
Author(jpn)井筒 直樹; 福家 英之; 飯嶋 一征; 松坂 幸彦; 並木 道義; 川崎 朋実; 瀬尾 基治; 鳥海 道彦; 山田 和彦; 斎藤 芳隆
Author(eng)Izutsu, Naoki; Fuke, Hideyuki; Iijima, Issei; Matsuzaka, Yukihiko; Namiki, Michiyoshi; Kawasaki, Tomomi; Seo, Motoharu; Toriumi, Michihiko; Yamada, Kazuhiko; Saito, Yoshitaka
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部; 宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究本部
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science
Issue Date2006-01-31
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication title大気球研究報告
Research Reports on High Altitude Balloons
Start page1
End page14
Publication date2006-01-31
Languagejpn
AbstractRecent balloon-borne experimental apparatus tends to be larger and heavier. It requires a larger balloon to enable a gondola to float at high altitudes. Since a balloon for heavy payloads yields a large stress on its film under low altitude condition, multi layer structures of its envelope are necessary for an optimum balloon design. Standardized parameters were derived for the optimum design and evaluation of flight performance on the basis of consideration for controllable balloon design factors. By these methods, several capped balloons were manufactured for heavy payloads and were tested for criterion certification. The results proved that the analysis and stress evaluation method are proper and the design criteria are valid.
近年の気球実験では、観測器の大型化・大重量化、気球の大型化、観測高度の高々度化が進んでいる。これにともない、シングルシェルによる気球では気球フィルムに発生する応力が許容値を超えるため、気球を多層膜構造にすることにより最適化を図る必要がでてきた。まず、気球の設計に関連した基準を見直し、統一的に管理できる方策を考えた。そして、この方法を気球フィルムの多層化によるキャップ付気球の設計に応用した。さらに、このような最適設計法に基づくキャップ付気球を製作し、設計強度の評価を行うための地上実験を実施し、設計手法の妥当性を確認した。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordsballoon; balloon design; capped balloon; payload; safety factor; design optimization; gore; design criteria; load tape; buoyancy; maximum stress; 気球; 気球設計; キャップ付き気球; ペイロード; 安全係数; 設計最適化; ゴア; 設計基準; ロードテープ; 浮力; 最大ストレス
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1113
SHI-NOAA0049046001
Report NoJAXA-RR-05-012
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/52330


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