JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
47409000.pdf5.78 MB
titleUnsteady shock wave motions on a thin airfoil at transonic speeds caused by aileron oscillations
Other Title遷音速における薄翼上衝撃波のエルロン振動による非定常挙動について
Author(jpn)玉山 雅人; 中道 二郎
Author(eng)Tamayama, Masato; Nakamichi, Jiro
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部; 宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space Technology and Aeronautics; Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space Technology and Aeronautics
Issue Date2004-03-25
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構
Publication date2004-03-25
Languageeng
AbstractAileron buzz is one of the most dangerous phenomena encountered in high-speed flight. If the wing is thin, conventional aileron buzz, which is always accompanied by boundary layer separation, will not occur. In this case, shock wave motions are of great importance in the aileron buzz phenomenon. To acquire fundamental knowledge on this type of aileron buzz, the relationship between shock wave movement and aileron hinge moment have been studied with numerical simulations. A forced aileron oscillation was applied to the unsteady Navier-Stokes simulations around a two-dimensional NACA0003 airfoil with 25 percent chord-length aileron at the trailing edge. In this study, the Mach number, airfoil angle of attack and amplitude and reduced frequency of aileron oscillation were varied. The influence of these parameters on the flow characteristics is described, taking into account the shock wave motions on the aileron surface and the aileron hinge moment. It is observed that, if the shock wave exists on the aileron, it oscillates around a position located upstream of the steady shock wave. The position of a shock wave moving on the aileron is greatly influenced by flow viscosity. It is also observed that the shock wave oscillates non-harmonically, even though the aileron oscillates harmonically. This characteristic was studied by simulating the shock wave motion, assuming a one-dimensional flow field. From this simulation, it is observed that the pressure ratio across a shock wave changes non-harmonically and the shock wave moves non-harmonically.
航空機のエルロン・バズは高速飛行において非常に危険な現象である。特に薄翼の航空機では、衝撃波による境界層はく離の発生が抑えられる結果、翼面での衝撃波振動自体がエルロン・バズの発生に直接結びつき、急速にエルロン振動が成長する。このようなエルロン・バズ現象に対する情報は薄翼航空機の存在が少ないため非常に少ない。一方、超音速旅客機の様な高速で飛行する航空機ではこのエルロン・バズの検討が必須となるため、将来の先進的高速航空機開発に対するデータ蓄積のため同エルロン・バズ現象の検討を行う必要がある。この必要性のもと、翼弦長の25%の長さのエルロンを持つNACA0003翼に対し、エルロンに強制的な振動を与えた場合の衝撃波の振動とエルロンに働くモーメントの関係について検討を進めた。本研究では、マッハ数、翼の迎角、および、エルロン振動の振幅と振動数を変化させ、翼周りの流れに対するこれらの影響、および、エルロンに働く非定常モーメントとの関係を、流体力学シミュレーション技術を用いて調べた。この結果、衝撃波が定常衝撃波位置に比べて上流側で振動する現象が見られ、これには粘性が強く影響していることが判明した。また、エルロン舵角を調和振動的に変化させても、衝撃波の位置は調和振動的にならないことが観察され、これには衝撃波前後の圧力比が調和振動的に変化しないことが影響していると考えられた。以上、エルロン・バズ発生に直接関係する衝撃波の運動は、単純な線形空気力学では扱えない要素を含んでいることが明らかとなった。
DescriptionJAXA Research and Development Report
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
Keywordsunsteady aerodynamics; transonic flow; shock wave; thin airfoil; aileron oscillation; boundary layer; CFD; computerized simulation; 非定常流体力学; 遷音速流; 衝撃波; 薄い翼型; エルロン振動; 境界層; CFD; 計算機シミュレーション
Document TypeTechnical Report
JAXA Category研究開発報告
ISSN1349-1148
SHI-NOAA0047409000
Report NoJAXA-RR-03-017E
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/53615


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