JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
titleA research toward guidance, navigation, and control for a Non-Cooperative Target
Other Title非協力的ターゲットに対する航法誘導制御技術の研究
Author(jpn)中島, 悠; 山元, 透; 村上, 尚美; 山中, 浩二
Author(eng)Nakajima, Yu; Yamamoto, Toru; Murakami, Naomi; Yamanaka, Koji
Author Affiliation(jpn)宇宙航空研究開発機構(JAXA); 宇宙航空研究開発機構(JAXA); 宇宙航空研究開発機構(JAXA); 宇宙航空研究開発機構(JAXA)
Author Affiliation(eng)Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA); Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
Issue Date2015-03-27
PublisherJapan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
宇宙航空研究開発機構(JAXA)
Publication titleJAXA Special Publication: Proceedings of the 6th Space Debris Workshop
宇宙航空研究開発機構特別資料: 第6回スペースデブリワークショップ講演資料集
VolumeJAXA-SP-14-013
Start page163
End page174
Publication date2015-03-27
Languageeng
jpn
AbstractFor the sake of Active Debris Removal (ADR), a chaser satellite is required to attach a propulsion system on the space debris. Unlike cooperative targets such as ISS, Non-cooperative targets like debris are difficult to approach and rendezvous since its trajectory information (TLE) has low precision and relative navigation hasless reliability and stability. In order to overcome those technical difficulties, our groups has examined a possible approach scenario. For a far approaching phase, the chaser approaches toward the debris based on TLE/SGP4 and GPSR information. As they get close such that the debris is observed as a tiny dot throughnavigation camera, the chaser started approach by Angles-Only Navigation (AON) to start relative navigation and get more closer. Lastly, for the near phase such that the size and posture of debris is observable, the chaser starts for precise control and approach. Visible cameras, Infra-Red (IR) cameras, and LIDARs are candidates of the navigation sensor for rendezvous, thus those cameras are evaluated through the experiment using a full-scale H-IIA PAF model. In addition, near phase approaching trajectory plan and its simulation study are introduced. Moreover, ElectroDynamic Tether Tether (EDT), one of the candidate propulsion system to de-orbit the debris, is described and its extending dynamics study is also introduced. Lastly, future works toward the ADR are explained.
デブリの積極的除去にあたり、チェイサ衛星はデブリに接近し推進系を取り付ける必要がある。ISSのような協力的ターゲットと異なり、デブリのような非協力的ターゲットへの接近は、入手できる軌道情報の精度が低い、相対航法の継続性・安定性の確保が困難、といった課題がある。これらの課題を考慮した接近シナリオの検討状況について紹介する。遠方域ではTLE/SGP4+GPSRを利用して接近し、搭載カメラでターゲットを認識できる距離まで近づくとAngles-only Navigationによる相対航法を開始する。ターゲットの大きさを認識できる距離へ接近後は物体視航法によって接近する。航法センサ候補として可視光・赤外カメラ、LIDAR等があり、これらの性能を評価するために実物大ロケットPAFモデルを用いた試験を実施した。また、近傍域での接近軌道と接近シミュレーションの結果も示す。デブリ除去の推進系の一例として導電性テザーの進展ダイナミクスの検討も紹介する。最後に、今後の課題と技術開発プランについて述べる。
DescriptionMeeting Information: 6th Space Debris Workshop (December 17-19, 2014. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan
Physical characteristics: Original contains color illustrations
会議情報: 第6回スペースデブリワークショップ (2014年12月17日-19日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京
形態: カラー図版あり
Document TypeConference Paper
JAXA Category特別資料
NASA Subject CategorySpace Transportation and Safety
ISSN1349-113X
NCIDAA11984031
SHI-NOAA1530025011
Report NoJAXA-SP-14-013
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/546810


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