タイトル | タクシー型AGVの搬送計画に着想を得たモノと人の移動に関する自動運転に対する考察 |
その他のタイトル | Automated transportation system for products and people on the basis of taxi-type automated guided vehicles |
DOI | info:doi/10.14988/00029598 |
著者(日) | 中川, 正夫; 廣垣, 俊樹; 青山, 栄一 |
著者(英) | Nakagawa, Masao; Hirogaki, Toshiki; Aoyama, Eiichi |
著者所属(日) | 交通安全環境研究所; 同志社大学; 同志社大学 |
著者所属(英) | National Traffic Safety and Environment Laboratory; Doshisha University; Doshisha University |
発行日 | 2023-04 |
発行機関など | 同志社大学ハリス理化学研究所 Harris Science Research Institute of Doshisha University |
刊行物名 | 同志社大学ハリス理化学研究報告 The Harris science review of Doshisha University |
巻 | 64 |
号 | 1 |
開始ページ | 1 |
終了ページ | 7 |
刊行年月日 | 2023-04 |
言語 | jpn eng |
抄録 | 昨今の自動車産業は,CASE(Connected, Automated, Sharing and Electrified)と称される100年に一度の大変革期を迎えていると言われている.電動化や自動運転をはじめとする技術が著しく進歩する中で,いかに自動車で二酸化炭素の排出量の削減,交通事故死傷者数の削減等の社会課題を解決するのか,自動車のあり方に変革が求められている.少子高齢化が急速に進行する日本において,増加する高齢者の移動手段の確保はQOL(Quality of Life)を高める上でも重要である.また,生産年齢人口の減少により,物流を支えるドライバの人手不足も深刻な問題である.自動運転によって社会問題の解決に貢献するにあたり,ものと人を輸送するMaaS(Mobility as a Service)の実現可能性が高いと考えられる.そこで本報では,自動運転へのニーズと現状に基づき,AMR(AutomatedMobile Robot)への拡張の可能性のあるタクシー型AGV(Automated Guided Vehicle)に注目して自動運転の輸送効率について考察を行った. The automotive industry is said to be facing a once-in-a-century transformation represented by CASE (Connected, Automated, Sharing, and Electrified). In the face of the remarkable progress in car electrification and automation, there is a need to resolve social issues such as reducing carbon dioxide emission and traffic collisions. In Japan, where the ratio of elderly people is increasing, it is important to offer means for safe transportation for them to improve their quality of life. In addition, the shortage of logistic drivers is a serious issue, due to a decrease in the working age population. In order to resolve these social issues in CASE, MaaS (Mobility as a Service), which allows users to use multiple transportation services through digital channels, with automated vehicles is considered to be highly attractive. Based on these needs, this paper discusses the transportation efficiency of automated vehicles by comparing them with the current status of the industrial automated guided vehicles (AGVs), which can be expanded to the autonomous mobile robots (AMRs). |
内容記述 | 形態: カラー図版あり Physical characteristics: Original contains color illustrations |
キーワード | 自動運転; 交通工学; 空飛ぶ車; 搬送; automated driving; Mobility as a service (MaaS); automated guided vehicle (AGV); traffic engineering; flying vehicle; transportation |
資料種別 | Departmental Bulletin Paper |
NASA分類 | Technology Utilization and Surface Transportation |
ISSN | 2189-5937 |
NCID | AA12716107 |
SHI-NO | AA2340264000 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/1237107 |