JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知

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タイトル線形摩擦接合 ( LFW ) 技術の航空エンジン部品への適用研究
その他のタイトルApplication of Linear Friction Welding Technique to Aircraft Engine Parts
著者(日)黒木, 博史; 根﨑, 孝二; 若林, 元; 中村, 賢治
著者(英)Kuroki, Hiroshi; Nezaki, Koji; Wakabayashi, Tsukasa; Nakamura, Kenji
著者所属(日)株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI
著者所属(英)IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation
発行日2013-12-01
発行機関などIHI技術開発本部管理部
Research Laboratory, IHI
刊行物名IHI技報
Journal of IHI technologies
53
4
開始ページ45
終了ページ49
刊行年月日2013-12-01
言語jpn
eng
抄録航空エンジンでは,燃費向上・軽量化を目的として翼とディスクを一体化したブリスクを採用する事例が増えている.ブリスクの製造には,鍛造材から削り出す方法が使われてきたが,切粉となる素材のロスが大きい.このため線形摩擦接合 ( Linear Friction Welding:LFW ) を利用したブリスク製造方法の開発を進めている.LFW は,接合界面を往復運動でこすり合わせることによって生じる摩擦熱を利用し,溶かさずに接合する技術である.本稿では,接合による組織の変化や継手の機械的特性,実物大ブリスクの試作結果について報告する.
In recent aircraft engines, the application of blisks in fan and compressor rotors is increasing to achieve weight reduction and performance improvement. The conventional manufacturing method of blisks is to machine them from a forged material. But with this method, the loss of material is relatively large. Therefore a manufacturing method in which blades are joined to disks with linear friction welding ( LFW ) is being developed. LFW is a kind of solid state welding technique in which the weld surfaces are rubbed together and heated up. In the current study, the changes in the micro structure and structural integrity of the LFW joint, as well as the results of the manufacturing trial of the compressor blisk are reported.
内容記述形態: カラー図版あり
Physical characteristics: Original contains color illustrations
資料種別Technical Report
NASA分類Structural Mechanics
ISSN1882-3041
NCIDAA12247265
SHI-NOAA0062348002
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/15071


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