タイトル | 線形摩擦接合 ( LFW ) 技術の航空エンジン部品への適用研究 |
その他のタイトル | Application of Linear Friction Welding Technique to Aircraft Engine Parts |
著者(日) | 黒木, 博史; 根﨑, 孝二; 若林, 元; 中村, 賢治 |
著者(英) | Kuroki, Hiroshi; Nezaki, Koji; Wakabayashi, Tsukasa; Nakamura, Kenji |
著者所属(日) | 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI |
著者所属(英) | IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation |
発行日 | 2013-12-01 |
発行機関など | IHI技術開発本部管理部 Research Laboratory, IHI |
刊行物名 | IHI技報 Journal of IHI technologies |
巻 | 53 |
号 | 4 |
開始ページ | 45 |
終了ページ | 49 |
刊行年月日 | 2013-12-01 |
言語 | jpn eng |
抄録 | 航空エンジンでは,燃費向上・軽量化を目的として翼とディスクを一体化したブリスクを採用する事例が増えている.ブリスクの製造には,鍛造材から削り出す方法が使われてきたが,切粉となる素材のロスが大きい.このため線形摩擦接合 ( Linear Friction Welding:LFW ) を利用したブリスク製造方法の開発を進めている.LFW は,接合界面を往復運動でこすり合わせることによって生じる摩擦熱を利用し,溶かさずに接合する技術である.本稿では,接合による組織の変化や継手の機械的特性,実物大ブリスクの試作結果について報告する. In recent aircraft engines, the application of blisks in fan and compressor rotors is increasing to achieve weight reduction and performance improvement. The conventional manufacturing method of blisks is to machine them from a forged material. But with this method, the loss of material is relatively large. Therefore a manufacturing method in which blades are joined to disks with linear friction welding ( LFW ) is being developed. LFW is a kind of solid state welding technique in which the weld surfaces are rubbed together and heated up. In the current study, the changes in the micro structure and structural integrity of the LFW joint, as well as the results of the manufacturing trial of the compressor blisk are reported. |
内容記述 | 形態: カラー図版あり Physical characteristics: Original contains color illustrations |
資料種別 | Technical Report |
NASA分類 | Structural Mechanics |
ISSN | 1882-3041 |
NCID | AA12247265 |
SHI-NO | AA0062348002 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/15071 |