JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
62270001.pdf1.78 MB
タイトル南極サウスシェトランド諸島での小型無人飛行機Ant-Planeの飛行と空中磁気・航空写真観測
その他のタイトルAeromagnetic and aerial photographic survey in the South Shetland Islands, Antarctica, conducted by a small unmanned aerial vehicle (Ant-Plane)
著者(日)船木, 實; 東野, 伸一郎; 坂中, 伸也; 岩田, 尚能; 中村, 教博; 平沢, 尚彦; 小原, 徳昭; 桑原, 幹夫
著者(英)Funaki, Minoru; Higashino, Shinichiro; Sakanaka, Shinya; Iwata, Naoyoshi; Nakamura, Norihiro; Hirasawa, Naohiko; Obara, Noriaki; Kuwabara, Mikio
著者所属(日)情報・システム研究機構国立極地研究所 : 総合研究大学院大学複合科学研究科極域科学専攻; 九州大学; 秋田大学; 山形大学; 東北大学; 情報・システム研究機構国立極地研究所 : 総合研究大学院大学複合科学研究科極域科学専攻; ロボティスタ; RC サービス
著者所属(英)National Institute of Polar Research, Research Organization of Information and Systems : Department of Polar Science, School of Multidisciplinary Sciences, The Graduate University for Advanced Studies (SOKENDAI); Kyushu University; Akita University; Yamagata University; Tohoku University; National Institute of Polar Research, Research Organization of Information and Systems : Department of Polar Science, School of Multidisciplinary Sciences, The Graduate University for Advanced Studies (SOKENDAI); Robotista Co.; RC Service
発行日2013-07-31
発行機関など情報・システム研究機構国立極地研究所
National Institute of Polar Research, Research Organization of Information and Systems
刊行物名南極資料
Antarctic record
57
2
開始ページ209
終了ページ242
刊行年月日2013-07-31
言語jpn
eng
抄録模型飛行機の部品と技術を応用し,2 種類の小型無人飛行機,Ant-Plane 3と6 を開発した.2011 年1 月,南極キング・ジョージ島(King George Island)でブランスフィールド海盆(Bransfield Basin)の空中磁気観測を計画したが,悪天候等で満足できる飛行ができなかった.2011 年12 月にはリビングストン島(Livingston Island)にあるセント・クリメント基地(St. Kliment Ohridski Base)からデセプション島(Deception Island)とサウス・ベイ(South Bay)にAnt-Plane を飛行させ,空中磁気観測と航空写真撮影を行った.デセプション島では,島の北半分9×18 kmの範囲を高度780 m で,3 時間07 分,302.4 km を飛行し,空中磁気観測を行った.この結果からデセプション島の北半分とその周辺海域の磁気異常を明らかにすることができた.デセプション島とサウス・ベイでの飛行からは良好な画像が得られ,氷河の分布やその構造が撮影された.デセプション島の飛行は,無人機が南極の地平線を越えて科学観測をした数少ない飛行の1 つである.暴風圏南端の過酷な自然条件の中で成功したことは,南極での無人飛行機による科学観測が可能であることを示した.また実機による航空機観測と比較し,極めて大きな費用対効果を実証した.
Two small unmanned aerial vehicles, Ant-Plane 6 and Ant-Plane 3, were assembled using parts and technologies developed for model airplanes. The aerial vehicles were scheduled to conduct aero magnetic and photographic surveys of the Bransfield Basin, from a takeoff runway at Marsh Airfield on the South Shetland Islands, Antarctica, during January 2011. However, the scheduled surveys were not conducted on account of poor weather. Research was later conducted on a glacier, using a takeoff runway at St. Kliment Ohridski Base, Livingston Island, during December 2011. A flight from St. Kliment Ohridski Base to Deception Island yielded satisfactory results; the total distance of 302.4km was traversed in 3 h 7 min (3:07). On this flight, aeromagnetic and aerial photographicdata were obtained from an altitude of 780 m for a 9×18 km area on the northern half of Deception Island. Aerial photographs of Deception Island and South Bay showed the distributions of glaciers and their crevasses. The Ant-Plane flew over the Antarctic horizon and surveyed above Deception Island. That was the successful venture of this kind, demonstrating that airborne surveys by Ant-Planes are useful for Antarctic research investigations. Airborne surveys provide a safe and economical approach to data acquisition as compared with manned aerial operations.
内容記述形態: カラー図版あり
Physical characteristics: Original contains color illustrations
資料種別Technical Report
NASA分類Geophysics
ISSN0085-7289
NCIDAN00181831
SHI-NOAA0062270001
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/21836


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