タイトル | 航空機胴体組立に適した自動打鋲技術の開発 |
その他のタイトル | Development of an automatic riveting system for aircraft fuselages |
著者(日) | 酒井 誠; 平墳 直哉; 木村 和博; 須藤 政隆; 若山 智三; 中村 洋一; 原 一範; 金丸 孝夫 |
著者(英) | Sakai, Makoto; Hiratsuka, Naoya; Kimura, Kazuhiro; Sudo, Masataka; Wakayama, Toshizo; Nakamura, Yoichi; Hara, Kazunori; Kanamaru, Takao |
著者所属(日) | 川崎重工業 航空宇宙事業部 生産計画部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 生産計画部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 生産計画部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部; 川崎重工業 電子・制御技術開発センター 開発部; 川崎重工業 電子・制御技術開発センター 開発部; 川崎重工業 電子・制御技術開発センター 開発部 |
著者所属(英) | Kawasaki Heavy Industries Ltd Manufacturing Planning & Control Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Manufacturing Planning & Control Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Manufacturing Planning & Control Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Development Department, Electronic & Control Technology Development Center; Kawasaki Heavy Industries Ltd Development Department, Electronic & Control Technology Development Center; Kawasaki Heavy Industries Ltd Development Department, Electronic & Control Technology Development Center |
発行日 | 1997-07-20 |
刊行物名 | 川崎重工技報 Kawasaki Technical Review |
号 | 134 |
開始ページ | 37 |
終了ページ | 41 |
刊行年月日 | 1997-07-20 |
言語 | jpn |
抄録 | Kawasaki Heavy Industries Ltd installed a five-axis NC (Numerical Control) automatic squeeze machine at the Aerospace Division in 1992 to assemble the fuselage panels for the Boeing 777 twin-jet aircraft. With the introduction of the 777 program, higher precision and quality were needed to satisfy the integration of design and manufacturing by CATIA, the application of the 'hole to hole' keyhole assembly method, and the use of C188 polished skin. This paper shows the successful development of the NC riveter for the high-precision positioning system using KHI's K-HIPE-R image processing equipment and improvement of the clamping mechanism. 川崎重工(KHI)は1992年航空宇宙事業部に、ボーイング777型双発旅客機の胴体パネル組立用5軸NC(数値制御)自動打鋲機を設置した。777プログラムの導入に伴い、CATIAによる設計・製作データの一元化、「hole to hole」キーホール組立工法、およびC188材鏡面仕上げ外板の採用などに応えるために、より一層の高精度と高品質が必要となった。本論文では、KHIのK-HIPE-R型画像処理装置を用いた高精度位置補正装置によりNCリベッタの開発に成功したこと、およびクランプ機構の改善について報告した。 |
キーワード | automatic riveting system; aircraft fuselage; NC riveter; numerical control; five axis riveter; hole to hole assembly method; polished skin; high precision positioning system; image processing equipment; clamping mechanism; Boeing 777 twin jet aircraft; 自動打鋲機; 航空機胴体; NCリベッタ; 数値制御; 5軸リベッタ; hole to hole組立工法; 鏡面仕上げ外板; 高精度位置補正システム; 画像処理装置; クランプ機構; ボーイング777双発旅客機 |
資料種別 | Journal Article |
ISSN | 0387-7906 |
SHI-NO | AA0000986007 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/36517 |