タイトル | 超音速輸送機用推進システムの研究開発 |
その他のタイトル | Research and development of super/hyper-sonic transport propulsion system |
著者(日) | 青木 照幸; 貴志 公博; 鈴木 理之; 梅村 直; 林 慎之 |
著者(英) | Aoki, Teruyuki; Kishi, Kimihiro; Suzuki, Masayuki; Umemura, Sunao; Hayashi, Noriyuki |
著者所属(日) | 三菱重工業 名古屋誘導推進システム製作所; 三菱重工業 名古屋誘導推進システム製作所; 三菱重工業 名古屋誘導推進システム製作所; 三菱重工業 技術本部 高砂研究所; 三菱重工業 技術本部 長崎研究所 |
著者所属(英) | Mitsubishi Heavy Industries Ltd Nagoya Guidance & Propulsion Systems Works; Mitsubishi Heavy Industries Ltd Nagoya Guidance & Propulsion Systems Works; Mitsubishi Heavy Industries Ltd Nagoya Guidance & Propulsion Systems Works; Mitsubishi Heavy Industries Ltd Takasago Research and Development Center, Technical Headquarters; Mitsubishi Heavy Industries Ltd Nagasaki Research and Development Center, Technical Headquarters |
発行日 | 1997-07-31 |
刊行物名 | 三菱重工技報 Mitsubishi Juko Giho |
巻 | 34 |
号 | 4 |
開始ページ | 250 |
終了ページ | 253 |
刊行年月日 | 1997-07-31 |
言語 | jpn |
抄録 | 21世紀初めに出現が期待されている次世代超音速輸送機の国際共同開発に備え、通商産業省工業技術院の産業科学技術研究開発制度の一環として、新エネルギー・産業技術総合開発機構(NEDO)からの委託を受けて、1989年度から10年間の計画で本研究開発が実施されている。本研究開発の目的は、離陸から飛行マッハ数5程度まで作動可能で、低燃費、低公害な推進システムの開発に必要な技術を確立することである。そのシステム実証のため、サブスケールのターボエンジンを設計・試作し、1997年1月にはマッハ3相当の作動状態での高空性能試験に成功した。当社は、低圧系要素を主体として担当しており、ファンおよび低圧タービンの設計技術の確立を目指し、所期の性能および機械的健全性を満足した。 Research and development for international collaboration of next generation supersonic transport, which is expected to appear in the early 21st century, has been carried out on a ten-year plan from 1988. The objective of the R & D is to establish technologies required for the development of a propulsion system which will enable flights to achieve approximate Mach 5 from take-off with low fuel consumption and reduced environmental impact. In order to demonstrate system feasibility, a subscaled turbo engine has been designed and manufactured, and an altitude performance test was successfully conducted with it in January 1997 simulating operation conditions up to Mach 3. MHI (Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.) is mainly responsible for low pressure systems and aims to establish design technologies for fan and low pressure turbines. Moreover these components satisfy expected performance and mechanical integrity. |
キーワード | supersonic transport; propulsion system; structural test; combined cycle engine; turbojet engine; ramjet engine; variable cycle; low bypass ratio; low pressure turbine; fan; inlet temperature; cooling blade; variable stator vane; airfoil design; performance test; 超音速輸送機; 推進システム; 構造試験; コンバインドサイクルエンジン; ターボジェットエンジン; ラムジェットエンジン; 可変サイクル; 低バイパス比; 低圧タービン; ファン; 入口温度; 冷却翼; 可変静翼; 翼型設計; 性能試験 |
資料種別 | Journal Article |
ISSN | 0387-2432 |
SHI-NO | AA0001038007 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/39624 |