JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知

このアイテムに関連するファイルはありません。

タイトル地上型補強システム(GBAS)のインテグリティ
その他のタイトルIntegrity of the Ground Based Augmentation System (GBAS)
著者(日)福島 荘之介; 齊藤 真二; 藤井 直樹
著者(英)Fukushima, Sonosuke; Saito, Shinji; Fujii, Naoki
著者所属(日)電子航法研究所 航空施設部; 電子航法研究所 航空施設部; 電子航法研究所 航空施設部
著者所属(英)Electronic Navigation Research Institute Aeronautical Facilities Division; Electronic Navigation Research Institute Aeronautical Facilities Division; Electronic Navigation Research Institute Aeronautical Facilities Division
発行日2001-06-07
刊行物名電子航法研究所研究発表会講演概要 平成13年度
Presentation Summaries of Research Meeting of Navigation Research Institute, 2001FY
開始ページ27
終了ページ34
刊行年月日2001-06-07
言語jpn
抄録Ground Based Augmentation System (GBAS) is a landing approach system, based on augmented information necessary for highly accurate GPS positioning such as pseudo-distance correction broadcasted from a base station at an airport, in which aircraft receive such information to perform narrow area DGPS (Differential GPS) positioning. In order to evaluate the performance of GBAS, measurements of GPS reception data using four sets of base receivers and receiving antennas were performed at New Tokyo Airport, and the positioning performance and integrity monitoring function were studied. Based on the results, integrity parameters were calculated, which were then used to study the relationship between positioning errors and VPL (Vertical Protection Level). There were six cases in which vertical errors exceeded VPL. This was found to be due to the vertical errors in ten cases with different error distributions. There were two sources of vertical errors. One was the error in the pseudo-distance determination due to a low elevation angle (6.1 deg) GPS satellite. There were no problems of the integrity performance of the ground instrument. Another source of errors was due to signals from a high elevation angle GPS satellite that were received by one base station receiver.
地上型補強システム(GBAS)は空港の基準局からGPS精密測位に必要な擬似距離補正値などの補強情報を放送し、航空機上で狭域DGPS(差分GPS)測位を行うことを基本とする進入着陸システムである。本研究は、GBASの性能を評価することを目的に、新東京国際空港で、4式の基準受信機および受信アンテナを用いてGPS受信データの測定を行い、その測位性能とインテグリティ監視機能を検討した。測定結果から、インテグリティ・パラメータを計算して、測位誤差とVPL(垂直プロテクション・レベル)の関係について検討した。この結果、垂直誤差がVPLを越えた場合が6件あり、これは、分布の異なる10件の垂直誤差に原因があることが分かった。この垂直誤差の原因は2種類あり、そのうち1種類は、ユーザ受信機で受信されていた低仰角GPS衛星(6.1度)の擬似距離の誤差によるものであり、地上装置のインテグリティ性能には問題はなかった。もう1種類は基準受信局1機で受信される高仰角GPS衛星が原因であった。
キーワードlanding approach system; ground based augmentation system; GBAS; GPS; differential GPS; New Tokyo Airport; integrity; positioning error; pseudo range correction; VPL; vertical protection level; integrity parameter; integrity monitoring method; low elevation angle GPS satellite; high elevation GPS satellite; 進入着陸システム; 地上型補強システム; GBAS; GPS; 差分GPS; 新東京国際空港; インテグリティ; 測位誤差; 擬似距離補正; VPL; 垂直プロテクションレベル; インテグリティ・パラメータ; インテグリティ監視方式; 低仰角GPS衛星; 高仰角GPS衛星
資料種別Conference Paper
ISSN1344-1191
SHI-NOAA0029504007
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/44237


このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。