| タイトル | 宇宙往還機(HOPE等)開発に係る基盤技術の研究:計算空力,耐熱材料,熱制御システム |
| その他のタイトル | The basic technology research for aerospace vehicle (HOPE etc): CFD, high temperature materials and thermal control system |
| 著者(日) | 奥村 純; 岸本 琢司; 伊牟田 守; 槻木 啓一; 山田 浩之 |
| 著者(英) | Okumura, Jun; Kishimoto, Takuji; Imuta, Mamoru; Tsugeki, Keiichi; Yamada, Hiroyuki |
| 著者所属(日) | 川崎重工業 岐阜技術研究所; 川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部; 川崎重工業 岐阜技術研究所 機体技術研究部; 川崎重工業 岐阜技術研究所 機体技術研究部; 川崎重工業 岐阜技術研究所 宇宙技術研究部 |
| 著者所属(英) | Kawasaki Heavy Industries, Ltd Gifu Technical Institute; Kawasaki Heavy Industries, Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries, Ltd Airframe Research Department, Gifu Technical Institute; Kawasaki Heavy Industries, Ltd Airframe Research Department, Gifu Technical Institute; Kawasaki Heavy Industries, Ltd Space Technology Research Department, Gifu Technical Institute |
| 発行日 | 1996-10-15 |
| 刊行物名 | 川崎重工技報 Kawasaki Technical Review |
| 号 | 131 |
| 開始ページ | 194 |
| 終了ページ | 203 |
| 刊行年月日 | 1996-10-15 |
| 言語 | jpn |
| 抄録 | Developments of hypersonic real gas flow simulation codes and heat resisting materials such as Carbon/Carbon (C/C) composites and ceramic tiles, and feasibility study of two-phase flow loop thermal control system have been among the basic research for HOPE's (H-2 Orbiting Plane) experimental planes (OREX (Orbital Reentry Experiment vehicle), HYFLEX (Hypersonic Flight Experiment vehicle), HOPE-X) and future high powered spacecrafts. The following research topics were discussed: (1) chemically equilibrium Navier-Stokes code was applied to flows around a sphere and a simple winged-body configuration to compare with experimental DLR HEG (High Enthalpy shock tunnel in Goettingen) data and proved its potential as a useful design tool; (2) Kawasaki Heavy Industries, Ltd has been developing high performance C/C composites and ceramic tiles for use with OREX and HYFLEX. Their excellent properties and the planned use of heat resisting materials on HOPE-X are described; and (3) two-phase flow loop experiment using a sounding rocket was successfully performed. Details of the flow behavior, heat transfer and the pressure loss of a swirl flow cold plate under microgravity. 実在気体極超音速流のシミュレーションコードおよびC/C複合材料やセラミックタイルの様な耐熱材料の開発、2相流体ループ方式熱制御システムの実現可能性の研究はHOPEの実験機(OREX(大気圏再突入実験機)、HYFLEX(超音速飛行実験機)、HOPE-X(往還技術試験機))や将来の高出力航空機についての基本的な研究に含まれる。以下の研究課題について論じた。(1)化学的に平衡なNavier-StokesコードをDLRのHEG(Goettingen高エンタルピー衝撃波風洞)の実験データと比較するために、球および簡略に模擬した翼胴模型周りの流れに適用し、有用な計算ツールとしての可能性を証明した。(2)川崎重工はOREXやHYFLEX向けに高性能C/C複合材料やセラミックタイルを開発してきた。これらの優れた特性とHOPE-Xについての耐熱材料について述べた。(3)観測ロケットを用いた2相流体ループ実験を成功裏に行った。微小重力下におけるスワール型コールドプレートの流動挙動、熱伝導および圧力損失を論じた。 |
| キーワード | HOPE; computational fluid aerodynamics; high temperature material; thermal control system; hypersonic real gas flow; carbon carbon composite; two phase flow loop system; Navier Stokes code; sounding rocket; ceramic tile; microgravity; OREX; HYFLEX; hypersonic flight experiment; orbital reentry experiment vehicle; HOPE; 計算流体力学; 耐熱材料; 熱制御システム; 実在気体極超音速流; C/C複合材料; 2相流体ループ方式; Navier-Stokesコード; 観測ロケット; セラミックタイル; 微小重力; OREX; HYFLEX; 極超音速飛行実験; 軌道再突入実験機 |
| 資料種別 | Journal Article |
| ISSN | 0387-7906 |
| SHI-NO | AA0000565001 |
| URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/47410 |