タイトル | 消音器内を伝播する衝撃波構造の解明 |
その他のタイトル | Analysis of shock wave structure in silencer |
著者(日) | 児島 忠倫; 嶽間沢 秀孝; 栗栖 真一; 松岡 祥浩; 廣安 博之 |
著者(英) | Kojima, Tadatomo; Gakumasawa, Hidetaka; Kurisu, Shinichi; Matsuoka, Yoshihiro; Hiroyasu, Hiroyuki |
著者所属(日) | 近畿大学 工学部 機械システム工学科; 近畿大学 工学部 機械システム工学科; 東洋アルミニウム; 近畿大学 理工学総合研究所; 近畿大学 工学部 機械システム工学科 |
著者所属(英) | Kinki University Dept. of Mechanical Systems Engineering, Faculty of Engineering; Kinki University Dept. of Mechanical Systems Engineering, Faculty of Engineering; Toyo Aluminum Co Ltd; Kinki University Research Institute for Science and Technology; Kinki University Dept. of Mechanical Systems Engineering, Faculty of Engineering |
発行日 | 1998-12-14 |
発行機関など | 近畿大学工学部 School of Engineering, Kinki University |
刊行物名 | 近畿大学工学部研究報告 Research Reports of the Faculty of Engineering, Kinki University |
号 | 32 |
開始ページ | 155 |
終了ページ | 161 |
刊行年月日 | 1998-12-14 |
言語 | jpn |
抄録 | It was necessary to analyze the finite amplitude waves in exhaust systems for predicting the acoustic characteristics in silencers of internal combustion engines. In connection with the reduction of exhaust noise in automobile gasoline engines a numerical analysis was carried out on the initiation and propagation of shock waves in several silencer models. The numerical results were compared with experimental result. The behavior of shock waves and vortex rings of this analysis gave fairly good agreement with the experimental visualization results. 内燃機関の消音器における音響学的特性を予測するために、排気系における有限振幅波を解析する必要があった。自動車ガソリンエンジンの排気系騒音の低減と関連して、いくつかの消音器モデルについて、衝撃波の発生と伝播の数値解析を行った。数値解析結果を実験結果と比較した。この解析による衝撃波と渦輪の挙動は、可視化実験結果と概ね良い一致を示した。 |
キーワード | numerical analysis; internal combustion engine; exhaust silencer; shock wave; acoustic characteristics; finite amplitude wave; automobile gasoline engine; noise reduction; shock wave structure; vortex ring; visualization experiment; high frequency exhaust noise; exhaust pressure waveform structure; 数値解析; 内燃機関; 排気系消音器; 衝撃波; 音響学的特性; 有限振幅波; 自動車ガソリンエンジン; 騒音低減; 衝撃波構造; 渦輪; 可視化実験; 高周波排気騒音; 排気圧力波形 |
資料種別 | Technical Report |
ISSN | 0386-491X |
SHI-NO | AA0001781002 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/47418 |