JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知

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タイトル航空路管制業務のタスク分析
その他のタイトルSurvey and analysis of the air traffic controller's tasks for en route ATC
著者(日)佐藤 裕喜
著者(英)Sato, Hiroki
著者所属(日)電子航法研究所
著者所属(英)Electronic Navigation Research Institute
発行日1997-01-31
刊行物名電子航法研究所報告
Electronic Navigation Research Institute Papers
87
開始ページ1
終了ページ18
刊行年月日1997-01-31
言語jpn
抄録ENRI is now engaged in the development of a new method for presenting critical information on Air Traffic Control (ATC) display consoles. ATC is a very complex process that depends to a large degree on the human operator's capabilities. The design of an advanced and efficient ATC console for the future requires an understanding of the nature of the interaction between the controller and the four basic available sources of information: (1) aircraft pilots; (2) the radar display console; (3) paper flight progress strips; and (4) other controllers concurrently on duty. A task analysis of the current en route ATC system was conducted by observing a radar controller/coordinator team over a 4,500 second observation period. Analysis indicated a very high work load for both members of the team as measured by work time. For example, the combined time spent on the twelve subtasks over the 4,500 second interval was 6,415 seconds for the radar controller and 6,244 seconds for the coordinator, indicating that two or more tasks were being performed simultaneously by team members. This paper also presents additional useful technical data related to both ATC console issues and future air traffic control working environments.
電子航法研究所(ENRI)は、現在、航空交通管制(ATC)表示コンソールにおける危機情報の新しい表示法の開発に取り組んでいる。ATCはオペレータの能力に大きく依存する複雑なプロセスを有する仕事である。将来の斬新で効率のよいATCコンソールの設計においては、パイロット、レーダ表示コンソール、運行票および隣席管制官からの4つの基本的な有用情報源と担当管制官との対話の本質な理解が要求される。4,500秒を超える観察期間でのレーダ管制官と調整管制官のチーム作業を調査して、現行航空路管制システムのタスク分析を行った。タスク分析の結果は、チームの両管制官の作業時間負荷が非常に高いことを示した。例えば、レーダ管制官では4,500秒の間隔に、12のサブタスクに合計6,415秒を費やし、調整管制官では6,244秒を費やしており、これはチーム作業として2つ以上のタスクが並行処理されていることを示している。ここでは、ATCコンソールと将来の航空交通管制作業環境に関する有用な技術データも示した。
キーワードair traffic control; information display console; radar controller; coordinate controller; radar display console; pilot information; paper flight progress strip; team task; work load; work analysis; human factor; human performance; design data; information interchange time; 航空交通管制; 情報表示装置; レーダ管制官; 調整管制官; レーダ表示装置; パイロット情報; 運行票; チーム作業; 作業負荷; 作業分析; ヒューマンファクタ; ヒューマンパフォーマンス; 設計データ; 情報交換時間
資料種別Technical Report
ISSN1341-9102
SHI-NOAA0000693001
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/52882


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