タイトル | マッハ5級超音速輸送機用ラムジェットエンジンの研究開発 |
その他のタイトル | Research into a Mach 5 hypersonic transport ramjet engine |
著者(日) | 藤原 賢治; 木村 秀雄; 二村 尚夫; 大嶋 孝夫; 榎本 吉也; 木下 康裕; 藤本 朗; 唄野 真 |
著者(英) | Fujiwara, Kenji; Kimura, Hideo; Futamura, Hisao; Oshima, Takao; Enomoto, Yoshinari; Kinoshita, Yasuhiro; Fujimoto, Akira; Baino, Makoto |
著者所属(日) | 川崎重工業 ジェットエンジン事業部 研究開発部; 川崎重工業 ジェットエンジン事業部 研究開発部; 川崎重工業 ジェットエンジン事業部 研究開発部; 川崎重工業 ジェットエンジン事業部 研究開発部; 川崎重工業 ジェットエンジン事業部 研究開発部; 川崎重工業 明石技術研究所 ガスタービン技術研究部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部; 川崎重工業 電子・制御技術開発センター 開発部 |
著者所属(英) | Kawasaki Heavy Industries Ltd Research & Development Department, Jet Engine Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Research & Development Department, Jet Engine Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Research & Development Department, Jet Engine Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Research & Development Department, Jet Engine Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Research & Development Department, Jet Engine Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Gas Turbine Technology Research Department, Akashi Technical Institute; Kawasaki Heavy Industries Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Development Department, Electronic & Control Technology Development Center |
発行日 | 1997-07-20 |
刊行物名 | 川崎重工技報 Kawasaki Technical Review |
号 | 134 |
開始ページ | 26 |
終了ページ | 31 |
刊行年月日 | 1997-07-20 |
言語 | jpn |
抄録 | A methane-fueled ramjet system is one possible candidate for a future hypersonic transport. The main objective of this research is to establish a design methodology for the ramjet engine of a Mach 5 hypersonic transport which has high efficiency, high performance and operational stability. To achieve these objectives, ramjet elements were researched individually. Based on this, the performance of a ramjet engine system was confirmed at M5 cruise at the National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center (NAL-KRC) ram jet test facility. The ramjet system control test was performed at the NAL Aeroengine Division. This research was carried out under contract to the New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO) as part of MITI's Super/Hypersonic Transport Propulsion System Research and Development Program. 将来の極超音速輸送機にとってメタン燃料ラムジェットシステムは1つの可能な候補である。本研究の主目的は、高効率、高性能、作動安定性を持つマッハ5級極超音速輸送機用のラムジェットエンジンの設計方法を確立することにある。これらの目的達成のために、ラムジェットの要素を個々に研究した。この研究に基づき、ラムジェットエンジンシステムの性能を航空宇宙技術研究所の角田宇宙推進技術研究センタ(NAL-KRC)ラムジェット試験設備においてM5巡航で検証した。ラムジェットシステム制御試験はNAL航空原動機部で行った。本研究は、通商産業省の超/極超音速輸送機用推進システム研究開発プログラムの一環として、新エネルギー・産業技術総合開発機構(NEDO)から委託を受けて行った。 |
キーワード | HST; hypersonic transport; ramjet engine; free jet test; methane fueled ramjet; shockdown test; ramjet system control; combined cycle engine; ram combustor; nitrogen oxide; HST; 極超音速輸送機; ラムジェットエンジン; フリージェット試験; メタン燃料ラムジェット; ショックダウン試験; ラムジェットシステム制御; コンバインドサイクルエンジン; ラム燃焼器; 窒素酸化物 |
資料種別 | Journal Article |
ISSN | 0387-7906 |
SHI-NO | AA0000986005 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/55197 |