JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知

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タイトルNHK Laboratories Note: Number 465
その他のタイトルConstruction of omnidirectional images for image-based virtual studio
実写ベース仮想スタジオ向け全方位画像の構築
著者(日)山内 結子; 三ツ峰 秀樹; 井上 誠喜; 下田 茂
著者(英)Yananouchi, Yuko; Mitsumine, Hideki; Inoue, Seiki; Shimoda, Shigeru
著者所属(日)日本放送協会放送技術研究所 マルチメディアサービス; 日本放送協会放送技術研究所 マルチメディアサービス; 日本放送協会放送技術研究所 マルチメディアサービス; 日本放送協会放送技術研究所 マルチメディアサービス
著者所属(英)NHK Science and Technical Research Laboratories Multimedia Services Research Division; NHK Science and Technical Research Laboratories Multimedia Services Research Division; NHK Science and Technical Research Laboratories Multimedia Services Research Division; NHK Science and Technical Research Laboratories Multimedia Services Research Division
発行日2000-07
発行機関などNHK Science and Technical Research Laboratories
日本放送協会放送技術研究所
刊行物名NHK Laboratories Note
NHK放送技術研究所 Laboratories Note
465
開始ページ1冊
刊行年月日2000-07
言語eng
抄録To generate highly realistic scenes of a virtual studio, the technology for a new type of virtual studio is being developed, which is based on image components from real videos instead of CG (Computer Graphics). The system is called as an image-based virtual studio. The technology for two types of image components has been developed for the system. These are an environmental image component that is used to provide long shots and a three-dimensional image component that is used to provide medium shots and close ups. A principal-point alignment camera head has recently been developed, that can be used to compose a large number of camera images into a single high-resolution omnidirectional image, as the environmental image component. An omnidirectional image (16,000 x 16,000 pixels) has been constructed from about 1,000 camera images, and they can eventually be used to compose a seamless whole. An experimental high-definition image-based virtual studio has been developed based on such image components. The system's utility in TV program production has been confirmed.
高度に写実的場面の仮想スタジオを造り出すために、CG(コンピュータグラフィクス)に代わる実写ビデオからの映像成分をベースにした新しい形式の仮想スタジオ用技術を開発中である。そのシステムを実写ベース仮想スタジオと呼んでいる。システム向けに2種類の映像成分技術を開発した。遠景制作に使用する環境映像成分、および中距離ショットや接写画像の制作に用いる3次元映像成分である。最近、環境映像成分として、多数のカメラ画像を単一の高精細度全方位画像に構成することが可能な主点アラインメント・カメラヘッドを開発した。約1,000点のカメラ画像から1枚の全方位画像(16,000×16,000画素)を構築した、最終的には繋ぎ目のない一体映像を構成するのに使用可能である。実験的な高分解能実写ベース仮想スタジオを上記の映像成分を基にして開発した。TVプログラム制作におけるシステムの有用性を確認した。
キーワードimage based virtual studio; omnidirectional image; realistic scene; image component; real video; environmental image; long shot; principal point alignment camera head; high definition image; seamless whole image; high resolution image; computer graphics image; 実写ベース仮想スタジオ; 全方位画像; 写実的場面; 映像成分; 実写ビデオ; 環境映像; 遠景ショット; 主成分アラインメントカメラヘッド; 高品位映像; シームレス一体映像; 高精細画像; コンピュータグラフィックス映像
資料種別Technical Report
ISSN0027-657X
SHI-NOAA0002182000
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/55227


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