JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知

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タイトル宇宙柔軟構造物の振動制御実験
その他のタイトルVibration control experiments of space flexible structures
著者(日)佐藤 光政; 加藤 純郎; 本宮 達郎
著者(英)Sato, Mitsumasa; Kato, Sumio; Hongu, Tatsuro
著者所属(日)川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部; 川崎重工業 岐阜技術研究所 宇宙技術研究部; 川崎重工業 航空宇宙事業部 技術部
著者所属(英)Kawasaki Heavy Industries Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division; Kawasaki Heavy Industries Ltd Space Technology Research Department, Gifu Technical Institute; Kawasaki Heavy Industries Ltd Aerospace Engineering Department, Aerospace Division
発行日1998-01-20
刊行物名川崎重工技報
Kawasaki Technical Review
136
開始ページ32
終了ページ37
刊行年月日1998-01-20
言語jpn
抄録In this paper, the control, identification and actuator technologies for the vibration control of space flexible structures are presented. Robust control theory based on H-infinity control was applied to vibration control. As the identification method, a two-step approach composed of curve-fitting in the frequency domain and the maximum likelihood estimator in the time domain was proposed. Screwmotor actuators, consisting of a DC (Direct Current) servomotor and ball-screw, were used to control vibration in the actual structures. The effectiveness of these technologies was confirmed by three experimental setups.
本報では、宇宙柔軟構造物の振動制御のための制御、同定およびアクチュエータ技法を報告した。H∞制御に基づくロバスト制御理論を振動制御に適用した。同定法として、周波数領域におけるカーブフィッティング法および時間領域における最尤推定法で構成する2段階手法を提案した。DC(直流)サーボモータとボールねじを組み合わせたスクリュモータアクチュエータを、実構造物の振動を制御するために用いた。本技法の有効性を3つの実験装置により確認した。
キーワードspace flexible structure; vibration control; screw motor actuator; piezo actuator; direct current servo motor; ball screw; robust control theory; curve fitting method; maximum likelihood estimation method; two step approach; LMI; linear matrix inequality; system identification; control system design; 宇宙柔軟構造物; 振動制御; スクリュモータアクチュエータ; ピエゾアクチュエータ; 直流サーボモータ; ボールねじ; ロバスト制御理論; カーブフィッティング法; 最尤推定法; 2段階手法; LMI; 線形行列不等式; システム同定; 制御系設計
資料種別Journal Article
ISSN0387-7906
SHI-NOAA0001255001
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/55603


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