タイトル | 大容量遠心圧縮機の開発 |
その他のタイトル | Development of a High-Flow Centrifugal Compressor Stage |
著者(日) | 川久保, 知己; 海野, 大; 沼倉, 龍介; 下原, 直人; 小谷, 浩二 |
著者(英) | Kawakubo, Tomoki; Unno, Masaru; Numakura, Ryusuke; Shimohara, Naoto; Kotani, Koji |
著者所属(日) | 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI |
著者所属(英) | IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation |
発行日 | 2016-12-01 |
発行機関など | IHI技術開発本部技術企画部 Corporate Research & Development, IHI |
刊行物名 | IHI技報 Journal of IHI technologies |
巻 | 56 |
号 | 4 |
開始ページ | 55 |
終了ページ | 65 |
刊行年月日 | 2016-12-01 |
言語 | jpn eng |
抄録 | ターボ圧縮機は工場などで気体の昇圧や圧縮に用いられる多段式の遠心圧縮機である. その外形サイズを従来よりもコンパクトにできれば,圧縮機導入に関わるイニシャルコストを低減することができる. そのためには,多段圧縮機を構成する各段に対しては,より狭い空間で従来と同じ量の流体を処理できること,すなわち大容量化が求められる. しかし,より狭い空間に流体を無理に押し込むため,通過流速の増加や流れの急転向などによって,段効率の維持・改善は困難になる. また,流路断面積を拡大するために翼高さを高くしできるだけ翼を薄くしたいが,これらは翼部の応力増加や翼固有振動数の低下などにつながり得る. 本稿では,ギヤ内蔵型のターボ圧縮機への適用を目指して行った大容量圧縮機段の開発のなかで,上記の技術課題を克服するために行われた取組みについて紹介する. A turbo-compressor is a type of multi-stage centrifugal compressor that is often used in factories to boost or compress gaseous fluids. By making its overall size more compact than ever before, it is possible to reduce the initial costs associated with the installation of a new compressor. In order to realize a more compact compressor, the same amount of fluid must be processed in a smaller space; that is, a higher flow capacity will be required for each of the constituent compressor stages. However, squeezing fluid forcibly into a smaller space will result in a higher through-flow velocity and/or a more acute flow turning, which inevitably makes it difficult to maintain or improve the stage efficiency. Moreover, raising the height or reducing the thickness of the blades for the purpose of widening the cross-section of the passage may result in an increase in blade stress and/ or a reduction in the blade’s natural frequency. This report describes the efforts made to overcome the above-mentioned technical challenges that occurred in the development of a high-flow compressor stage that is intended to be applied in integrally geared turbo-compressors. |
内容記述 | 形態: カラー図版あり Physical characteristics: Original contains color illustrations |
資料種別 | Technical Report |
NASA分類 | Fluid Mechanics and Thermodynamics |
ISSN | 1882-3041 |
NCID | AA12247265 |
SHI-NO | AA1640281001 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/586775 |
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