タイトル | ジェットエンジン用高性能材料の開発 |
その他のタイトル | Challenges in the Development of High Performance Materials in Aero-Engine Applications |
著者(日) | 倉茂, 将史; 大田, 祐太朗; 小谷, 正浩; 南, 大基 |
著者(英) | Kurashige, Masafumi; Ota, Yutaro; Kotani, Masahiro; - |
著者所属(日) | 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI |
著者所属(英) | IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation |
発行日 | 2020-06-01 |
発行機関など | IHI技術開発本部技術企画部 Corporate Research & Development, IHI |
刊行物名 | IHI技報 Journal of IHI technologies |
巻 | 60 |
号 | 2 |
開始ページ | 29 |
終了ページ | 34 |
刊行年月日 | 2020-06-01 |
言語 | jpn eng |
抄録 | 航空機エンジンの高効率化・低コスト化の方策の一つとして,材料変更は性能やコストを大きく改善させる可能性がある.2014年から5年間,戦略的イノベーション創造プログラム (SIP) で「革新的構造材料」が実施され,株式会社IHIもチタンアルミニウム (TiAl),セラミック基複合材料 (CMC) および金属粉末射出成形 (MIM) に関するプロジェクトに参画した.本稿では,関連各機関とIHIが有機的に連携して行った航空機エンジン用高性能材料の研究開発の概要および研究の成果を述べる. TiAl based alloys are light-weight heat resistant material. Both high performance cast and wrought TiAl based alloys for low pressure or high pressure compressor blades for next generation jet-engine have been developed in the Strategic Innovation Promotion Program (SIP). IHI has also successfully developed 1 400 C class Environmental Barrier Coating (EBC) for Ceramic Matrix Composite (CMC) through demonstration of thermal cycle test and steam gas exposure test. As for Metal Injection Molding (MIM) process technology development, IHI obtained a large volume of material data for MIM nickel alloy, which is necessary the qualification as a jet engine part. |
内容記述 | 形態: カラー図版あり Physical characteristics: Original contains color illustrations |
資料種別 | Technical Report |
NASA分類 | Aircraft Propulsion and Power |
ISSN | 1882-3041 |
NCID | AA12247265 |
SHI-NO | AA2040166003 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/960715 |