JAXA Repository / AIREX 未来へ続く、宙(そら)への英知
タイトルジェットエンジン用高性能材料の開発
その他のタイトルChallenges in the Development of High Performance Materials in Aero-Engine Applications
著者(日)倉茂, 将史; 大田, 祐太朗; 小谷, 正浩; 南, 大基
著者(英)Kurashige, Masafumi; Ota, Yutaro; Kotani, Masahiro; -
著者所属(日)株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI; 株式会社IHI
著者所属(英)IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation; IHI Corporation
発行日2020-06-01
発行機関などIHI技術開発本部技術企画部
Corporate Research & Development, IHI
刊行物名IHI技報
Journal of IHI technologies
60
2
開始ページ29
終了ページ34
刊行年月日2020-06-01
言語jpn
eng
抄録航空機エンジンの高効率化・低コスト化の方策の一つとして,材料変更は性能やコストを大きく改善させる可能性がある.2014年から5年間,戦略的イノベーション創造プログラム (SIP) で「革新的構造材料」が実施され,株式会社IHIもチタンアルミニウム (TiAl),セラミック基複合材料 (CMC) および金属粉末射出成形 (MIM) に関するプロジェクトに参画した.本稿では,関連各機関とIHIが有機的に連携して行った航空機エンジン用高性能材料の研究開発の概要および研究の成果を述べる.
TiAl based alloys are light-weight heat resistant material. Both high performance cast and wrought TiAl based alloys for low pressure or high pressure compressor blades for next generation jet-engine have been developed in the Strategic Innovation Promotion Program (SIP). IHI has also successfully developed 1 400 C class Environmental Barrier Coating (EBC) for Ceramic Matrix Composite (CMC) through demonstration of thermal cycle test and steam gas exposure test. As for Metal Injection Molding (MIM) process technology development, IHI obtained a large volume of material data for MIM nickel alloy, which is necessary the qualification as a jet engine part.
内容記述形態: カラー図版あり
Physical characteristics: Original contains color illustrations
資料種別Technical Report
NASA分類Aircraft Propulsion and Power
ISSN1882-3041
NCIDAA12247265
SHI-NOAA2040166003
URIhttps://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/960715


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