タイトル | F3-IHI-30ターボファンエンジンの改良:タービン部などの高温化 |
その他のタイトル | Upgrade of F3-IHI-30 turbofan engine |
著者(日) | 伊藤 孝志; 丸山 史記 |
著者(英) | Ito, Takashi; Maruyama, Shiki |
著者所属(日) | 石川島播磨重工業 航空宇宙事業本部 防衛システム事業部; 石川島播磨重工業 航空宇宙事業本部 防衛システム事業部 |
著者所属(英) | Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co Ltd Diffence Systems Division, Aero-Engine and Space Operations; Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co Ltd Diffence Systems Division, Aero-Engine and Space Operations |
発行日 | 2000-07-01 |
刊行物名 | 石川島播磨技報 Ishikawajima-Harima Engineering Review |
巻 | 40 |
号 | 4 |
開始ページ | 216 |
終了ページ | 220 |
刊行年月日 | 2000-07-01 |
言語 | jpn |
抄録 | The F3-IHI-30 turbofan engine was jointly developed by Technical Research and Institute of the Japan Defense Agency and IHI (Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd) for the propulsion engine of the T-4 intermediate trainer and the T-4 Blue Impulse. The engine is used in many flight missions of the Japan Defense Agency. The turbine gas temperature is increased during long term mission use. The F3-IHI-30B was developed with upgraded combustor and turbine based on an improved design and materials for high temperature resistance. F3-IHI-30ターボファンエンジンは、T-4型中等練習機およびT-4ブルーインパルスの推進エンジンとして、防衛庁技術研究所とIHI(石川島播磨重工業)との共同で開発された。このエンジンは、防衛庁の多くの飛行任務に用いられてきた。長期間の任務運用の間に、タービンガス温度の高温化が図られた。設計改良および高耐熱性材料をベースにして、改良型燃焼器およびタービンを備えたF3-IHI-30Bエンジンを開発した。 |
キーワード | turbofan; improved design; turbin stage; combustor; increased gas temperature; single crystal; blade cooling; durability; turbine inlet temperature; engine flight test; trainer; engine type certification test; ターボファン; 改良設計; タービン部; 燃焼器; 高温化; 単結晶; 翼冷却; 耐久性; タービン入口温度; エンジン飛行試験; 練習機; エンジン型式承認試験 |
資料種別 | Journal Article |
ISSN | 0578-7904 |
SHI-NO | AA0002205002 |
URI | https://repository.exst.jaxa.jp/dspace/handle/a-is/32229 |